Er blogging dødt? – Her er hvad jeg tænker vol.2

Hej alle sammen,
Så, for godt og vel et år siden skrev jeg det her indlæg Is Blogging Dead, here’s what I think! – Måske nogle af jer kan huske det? Indlægget kom sig af, at jeg var godt og grundigt træt af blogging. Hvad skulle det egentlig bruges til? Hvad kunne jeg sige her, som jeg ikke kunne på Instagram?  Jeg følte derudover selv, at jeg havde “set hvad vej vinden blæste”, og den lod til at blæse i retning af Instagram og Youtube. Det skabte selv sagt en del debat blandt min omgangskreds, der også blogger. Nogle var enige, hvorimod andre synes det var helt forkert at erklære blogging dødt. Men er blogging dødt? – Har mit syn mon ændret sig? Det er hvad jeg vil snakke lidt om i dag.

Når jeg læser indlægget igen, kan jeg godt se at det var en meget træt Simone, der havde skrevet det indlæg. Men en del af pointerne holder jeg stadigvæk ved. Blogging er et laaangsomt medie, hvor du som blogger virkelig skal give dig tid til at skrive. Og du som læser, virkelig skal give dig tid til at læse. Og det er altså ret meget forlangt når nu vi alle er blevet vandt til, at koncentrationen på sociale medier, ikke behøver være der i mere end 2-5 sekunder.

Men men men…. Blogging er ikke dødt, og har du kun en Instagram profil eller en Youtube kanal, så spids lige ører! Du skal have en blog! For, det kan nemlig siges meget kort: INSTAGRAM, FACEBOOK & YOUTUBE ER IKKE NØDVENDIGVIS DINE VENNER!! Og nu skal jeg fortælle dig hvorfor:

Du skal have en blog, fordi det er det eneste medie, du har 100% ejerskab over. Lukker Instagram ned, bliver din profil hacket så du ikke kan få den tilbage, eller ændrer de algoritmen så du bliver ramt på dine tal? Så er du rigtig meget “fucked”. Det skete med Facebook for nogle år siden, da de gjorde sådan at alle Facebook sider nærmest ikke en gang nåede 1% af deres følgerskare. Fra en dag til den anden blev Facebook sider med hundrede tusindvis af følgere nærmest buret inde af en tyk mur, der kun kunne brydes hvis de betalte for at nå deres følgere. Mange siger det samme er ved at ske for Instagram. Og mange siger også, at det er sket for Youtube.

 

LÆS “IS BLOGGING DEAD, HERE’S WHAT I THINK” LIGE HER

Er blogging dødt? - Her er mine tanker

Er blogging dødt? - Her er mine tanker

Men betyder det så, at man ikke skal fokusere på Instagram og Youtube? 
Du skal i den grad fokusere på både Instagram og Youtube, hvis de medier da passer til dig som person. Se din blog som dit “moderskib”, og dine andre kanaler som marketing platforme, der kan lede trafik ind til din blog. Ikke dermed sagt, at du bare skal poste det samme på din Instagram profil som du poster på din blog eller omvendt. Det hele handler om at skabe merværdi. Dvs. giv dine følgere noget på Instagram, som de ikke får på bloggen og lige omvendt. Det kræver tid, at vænne sig til at tænke i de baner, men med tiden bliver det mere og mere naturligt. Fx. Bruger jeg Instagram til at poste visuelt smukke billeder af steder og ting jeg kan lide. På bloggen går jeg så mere i Dybden med HVORFOR jeg kan lide de ting. Bloggen er også stedet, hvor jeg tager fat på emner I spørger mig om på Instagram, eller ting jeg har tænkt over, som jeg bare gerne vil gå mere i dybden med. På Youtube, som for mig stadig er et projekt under udvikling, er tanken at give en hybrid mellem Blog og Instagram. Dvs. der er fokus på det visuelle, men det kræver stadigvæk lige så meget tid og dedikation, at se en Youtube video som at læse et blog indlæg. Giver det mening?


Hvad skal du så skrive om på bloggen? 

Jeg mener stadigvæk det jeg skriv i det oprindelige blog indlæg, om hvordan blog indlæg skal skabe værdi for læseren. Men der skal også være personlighed. Jeg tror derfor på en 80/20 regel, dvs. 80% af det content du ligger ud skal være værdiskabede i den ene eller anden forstand. Og så skal det skrives således, at det kan generere trafik fra Google. For de færreste i dag følger din blog slavisk som de gjorde for 5 år siden, så du er afhængig af, at kunne blive fundet organisk gennem søgemaskiner. “Dagens outfit”, “Min dag i billeder” og “event ved XX”, er i min optik super ligegyldige indlæg, hvis content lige så godt kunne være postet på Instagram eller som Instagram Stories. Til inspiration synes jeg at Stonemuse er vanvittig god til det med at skabe relevante blog indlæg, der rammer målgruppen der hvor de er. De resterende 20% af det content du poster, kan så være personlige indlæg, som går et spadestik dybere en guides og SEO-venlige indlæg. Fx. tanker om X, Y Z, problemer, historier – noget der er relevant, men personligt.

Egne erfaringer
Tag ved lære af mig, for jeg har begået flere fejl end de fleste med både blog og Instagram. Da jeg blev færdig på Uni, tænkte jeg at blogging var dødt (hence blog indlægget). Jeg kunne ikke helt finde ud af, hvad jeg ville skrive om, så jeg satte den på pause. Da jeg startede igen, begyndte jeg at skrive på engelsk (se videoen her, hvor jeg fortæller hvorfor), og så skred de sidste faste læsere. Læring: Hold dig til dit sprog originalsprog og hold din blog i live med jævnlige opdateringer!

Det med at miste blog læsere var sgu ret demotiverende, så jeg kastede min kærlighed på Instagram hvor jeg kunne udtrykke mig visuelt til at stort publikum. Jeg fin tunede min Instagram profil gennem smukke billeder, og kunne, hvis jeg selv skal sige det, prale med at have Danmarks flotteste rejseprofil. Men der gik ikke længe før alle andre fik lært at tage lige så flotte billeder, og Instagram profiler med +30.000 følgere poppede op overalt. Og så var jeg jo bare én ud af mange med en smuk Instagram profil. Erfaring: Du kan lynhurtigt blive ret så ligegyldig på Instagram, hvis der kommer for mange af din “type”, og alle i dag kan sgu tage et flot billede (hvis ikke så kan mine Lightroom filtre til mobilen ihvertfald hjælpe dig på vej;)).

Virksomheder ved også godt, at der er mange som dig, og det gør at det generelt bliver sværere at forhandle samarbejder hvis du kun har en Instagram profil. Et godt eksempel er når Mark og jeg sælger os selv ind, kan det faktisk nogle gange have en negativ effekt på de beløb vi kan forhandle hjem, når Mark ikke har en blog. Virksomhederne efterspørger det nemlig. så, jeg er godt i gang med at overbevise ham om, at “that’s the way to go”…

 

Det var vidt mine guldkorn for nu om den her sag! Jeg ved godt, at blogging er blevet mere envejs kommunikation, men jeg ville elske at høre din mening!

 

LÆS OGSÅ MIT INDLÆG OM HVORFOR DU ALTID SKAL TAGE PENGE NÅR DU ARBEJDER MED VIRKSOMHEDER (Disclaimer: de meninger er iøvrigt også blevet modificeret lidt over den seneste tid)

 

6 Comments

  1. Terese
    juli 17, 2018 / 2:10 pm

    Jeg synes du har ret i det hele girl! Godt indlæg. <3

    • Simone
      Forfatter
      juli 17, 2018 / 2:16 pm

      Åhh tusind tak ven <3

  2. juli 17, 2018 / 9:22 pm

    Du har helt ret! Det er så vigtigt at eje sit eget indhold, og det gør man kun på en blog. Lige så vigtigt som at eje sin egen emailliste fremfor at være afhængig af følgere på sociale medier som man ikke ejer og betaler mere og mere for at nå ud til!

    • Simone
      Forfatter
      juli 18, 2018 / 3:50 pm

      Helt enig, Tina! Jeg har selv været rigtig dårlig til at opbygge en email liste gennem de 9 år, jeg har blogget. Og det har bidt mig i halen nu :/

  3. juli 18, 2018 / 11:40 am

    Jeg synes også dine tanker giver mening. Jeg har snart været på min blog i 10 år (næste sommer) og det er en underlig udvikling der har været. Naturlig måske, men underlig. Jeg savner kommentarerne …. kommunikationen og spekulerer meget på og over hvordan jeg får mine læsere til at interagere. Det er meget mere envejskommunikation.
    Jeg synes også det er svært at være så alene …. den “love” der var blandt os bloggere førhen, er der ikke i samme grad mere og ikke mange kaster links eller anbefalinger ud med mindre de kender folk eller er venner. Så selv om jeg er en gammel dame i blogland, så synes jeg stadig det er svært at skabe tal …. både på insta og på bloggen.
    I forhold til 80/20 reglen så har du nok ret … den er god at have i baghovedet – det vil jeg personligt prøve at blive bedre til.

    Tak for dine gode indlæg. Det er længe siden jeg har set dig – du ser ud til at have det dejligt ❤️

    Knus
    Malsen

    • Simone
      Forfatter
      juli 22, 2018 / 10:01 pm

      Hej søde Malsen,
      Long time no see – Håber også du har det skønt! <3

      Jeg er glad for, at du finder indlægget interessant og brugbart. Der er rigtig meget som er ændret siden vi startede, og jeg har selv haft svært ved at indfinde mig med, at det bare ikke er "det samme mere". Men det betyder ikke nødvendigvis at det er dårligere. Man skal bare lære at omstille sig til de nye tider.

      Kh.
      S

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *